Thursday, February 4, 2010

Perkongsian Ilmu

nabi s.a.w bersabda; 
"inginkan dunia mesti berilmu, inginkan akhirat mesti berilmu, ingin keduanya mesti berilmu"

sewaktu nabi s.a.w keluar untuk berdakwah, didalam hatinya sudah tahu bahawa tidak semua orang akan menerima dakwahnya namun masih jua meneruskan perjuangan TANPA PUTUS ASA dan TERUS BERUSAHA..

sewaktu berdakwah juga, nabi s.a.w menerima berbagai cercaan dan penghinaan bagi mereka yang menolak dakwahnya namun bagi yang menerima dakwahnya, mereka bergerak seiring bersama rasulullah dalam menyebarkan dakwahnya..

apa teladan buat kita...(relate to QuestNet

1. jangan takut kegagalan dan NO apabila kita melaksanakan tanggung jawab kita dalam berkongsi benda baik dengan orang ramai.
2. senantiasa berusaha dan tidak mudah putus asa dalam mengerjakan sesuatu yang baik bairpun kerap mendapat tentangan dan penolakan darippada orang ramai.
3. melaksanakan tanggungjawab dengan berhemah agar tidak disoal di akhirat kelak keranna menyembunyikan perkara yang baik..

training QNet di bangi 
disampaikan oleh cikgu supra, ustaz harif dan ustaz amir.
pengajaran berguna untuk diriku dan ingin ku kongsikan bersama kalian sahabatku..

1. jangan takut untuk gagal kerana orang yang gagal selepas berusaha lebih menguntungkan dari gagal kerana tidak berusaha. kenapa? gagal selepas berusaha membuahkan ilmu yang tak terhingga nilainya, selepas kegagalan akan membuahkan hasil yang lumayan jua satu hari nanti.
2. tolong la balas mesej leader (hahahah mmg kena dkt aku) untuk menunjukkan abahwa kita masih hidup...
3. kepentingan ilmu adalah amat penting. hadiri BP dan training untuk mendaptkan latiah secukupnya biarpun tiada prospek bersama.. ilmu sangat penting dalam menjana kemahiran diri.

ILMU>fokuskan>QNet
BP> 1 on 1, group, VBP, house

mesti selalu melakukan BP kerana jumlah kita melakukan BP akan menentukan kejayaan kita pada masa hadapan. selain itu, dengan melakukan BP kita juga akan menningkatkan kemahiran berkomunikasi secara tidak langsung dan segala NO yang kita dapat akan mendedahkan kita kepada kelemahan diri sendiri dan seterusnya kita pasti akan meningkatkan kelemahan diri tersebut..dan gunakan bahasa yang mudah setiap kali berbica bersama prospek(ada  faham mohd hanif)

pastikan apabila kita melakukan BP, kita sebenarnya berkongsi maklumat yang kita ada dengan prospek tersebut, betulkan niat di hati, ikhlas diri kerana Allah, berikan penerangan 100% tanpa ada penipuan. yang penting niat yang ikhlas untuk membantu (jgn kerana kepentingann diri, i.allah rezeki akan datang kemudian) dan berikan yang terbaik y kita mampu. pastikan momentum kita sentiasa ada kerana kesabaran dan usaha yang berkekalan akan membuahkan hasil pada suatu hari nanti..

lagi satu, bekerja dalam team adalah lebih baik dari seorang kerana apabila melakukan secara berkumpulan kita akan sentiasa dibantu dan diberi tunjuk ajar, nasihat yang berguna dan semangat sebagai sebuah pasukan yang amat penting. apabila kita lemah semangat atau 'down' seketika rakan-rakan pasti akan menaikkan semula semngat yang hilang tersebut samada kerana NO yang diterima atau kesabaran yang tergugat. dalam kumpulan jua kita dapat membina kemahiran 'leadership' yang mana amat penting, "1000 NO to be a leader" dato Vijay..
ILMU+SEMANGAT+TEAM=SUCCES


success come from dream..
why we afraid to dream even do we know that with dream we have will guide us to get what we want. so don't stop dream, even a moron have a dream why not us. 
sometimes they said are you crazy to get this, get that with your salary..hahaa
did we realize that dream have power to control your mind and without you know our physical react to our dream need [mindset]

remove the cage from our mind..remove it now..what block your mind from dreaming..keep dream..visualize it..say it with proud..do it NOW..just do it..or you foolish..

lastly.. keep contact with leader, ask for their opinion and help..be friends with positive person cause it will make you always positive even sometimes you becomes negative, it will show the way to be positive because the 'aura'..

moga allah rahmati kita dan sentiasa memberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini..mari bersama-sama menadah tangan memohon petunjuk dan hidayah daripada Allah semoga hati ini sentiasa ikhlas dalam melaksanakan tanggungjawab yang diberi ini..

amin..









No comments: